Välkommen till Torsby Ridklubb!

Vi är en ridskola som är öppen för alla, oavsett om du är tjej eller kille, ung eller gammal, med eller utan häst. Alla är välkomna!

Anläggningen

Torsby Ridklubb är en av de få ideella föreningar inom idrottssverige som helt äger och driver sin anläggning. Vi finns i norra Värmland, 10 mil norr om Karlstad, där vi bedriver verksamhet i stort sett året runt med cirka 200 medlemmar. På ridskolan finns både ridskolehästar och privathästar.

Du hittar Torsby Ridklubb i Röbjörkeby, strax utanför Torsby tätort, där vi har ett fint ridhus 20 x 48 m och två utebanor, 20 x 60 m och 40 x 60 m. Stallet har plats för totalt 16 hästar.

Vår varmdel innehåller omklädningsrum, WC, teorirum, kontor och en cafeteria där man kan värma sin medhavda mat.

Verksamhet

Vi har fasta lektionsgrupper med ridskolehästar och även trimgrupper för privatryttare i både hoppning och dressyr. På lov arrangerar vi teorikurser samt ridläger. Några gånger varje termin arrangeras klubbtävlingar och aktiviteter vilket är populärt hos både lektionsryttare och privatryttare.

På anläggningen bedrivs även handikappridning genom olika samarbetspartners eller projekt.

Föreningen leds av en styrelse på sju ledamöter och två ersättare. Vi har fyra personal anställda; tre instruktörer och en hästskötare.

Historik

Initiativet till att bilda en förening för häst och ridintresserade togs av distriktsveterinär Torsten Arpi. Vid ett första möte den 9 december 1969 hade ett 60-tal personer mött upp och det beslutades att nästa möte skulle hållas 29/1 1970 – då bildades Torsby Ridklubb.

Föreningens första styrelse blev ordförande Torsten Arpi, sekreterare Barbro Gillstedt, kassör Siv Lundin och ledamöterna Erik Sundberg, Sven Hedman och Torbjörn Haglund.

Klubben hyrde Billeruds ladugård vid Herrgården i centrala Torsby. Lektionsverksamheten fungerade med hjälp av ideellt arbete och privatägda hästar. I augusti 1974 köpte klubben sin första lektionshäst, Luster Bulwork, för 3300 kr.

Tävlingsverksamheten i klubben tog fart redan från början. Under vinterhalvåret hölls hopptävlingar i det lilla ridhuset på 9×18 meter (!) och andra halvan av året höll man till på olika fotbollsplaner.

1982 gjordes en kontroll av stallbyggnaderna på länets samtliga ridskolor. Torsby Ridklubbs stall klarade inte kontrollen och blev utdömt som tjänlig bostad för hästar.

1986 i maj månad togs fösta spadtaget till en ny ridanläggning i Röbjörkeby. Vintern 1987 stod stall och tält klart och 21 februari flyttade hästarna in. Sedan den tiden har det hänt en hel del!